Používaný bager 2.časť

V predchádzajúcom diely  „Kubota akadémie“ sme Vás previedli základnými otázkami pri rozhodovaní medzi jazdeným a novým rýpadlom. V aktuálnom diely si zodpovieme položené otázky, aby ste z Vašej investície vyťažili čo najviac.

  • Máte k dispozícií dostatočnú finančnú rezervu na prípadne neočakávané výdavky, ktoré môžu presiahnuť aj polovicu obstarávacích nákladov?
  • Rátate s tým, že pri kúpe jazdeného stroja je väčšia časová a finančná náročnosť spojená s údržbou a servisom bagra?

Je nutné si uvedomiť, že jediná výhoda, ktorú poskytuje kúpa jazdeného bagra sú nižšie vstupné náklady na obstaranie bágra. Základom pri kúpe jazdeného bágra je mať k dispozícií dostatočnú finančnú rezervu na neočakávané poruchy, pričom tieto náklady v prípade závažnej poruchy motora, hydrauliky alebo pojazdov môžu neraz prevýšiť až polovicu obstarávacích nákladov.    Taktiež si musíme uvedomiť, že dlhšie poprípade častejšie výpadky kvôli poruchám nám poškodzujú reputáciu u zákazníkov. Nikdy nevieme v akej situácií nás zastihne neočakávaná porucha, ktorá môže byť na stavenisku vážnym problémov a môže narušiť priebeh prác.

Pred výberom jazdeného bágra si treba zodpovedať nasledujúce otázky:

  • Ako bol báger používaný?
  • Aký je pôvod bágra?
  • Je k dispozícii servisná história?

Tento dôležitý bod spolu so servisnou históriou určujú budúcu životnosť a spoľahlivosť, avšak len v ojedinelých prípadoch sa dozvieme skutočný spôsob využívania bágra. Jednou z najhorších kombinácií je báger z požičovne, ktorý väčšinu svojej životnosti pracoval s hydraulickým kladivom. Pri vyťažených strojoch sa často nedodržiavajú predpísané servisné intervaly. Pri používaní hydraulického búracieho kladiva viac ako 50% celkových motohodín (v požičovni je to často až 80% času) sa skracuje servisný interval výmeny hydraulického oleja 3 až 5-násobne a taktiež báger trpí na zvýšené mechanické namáhanie vplyvom vibrácií a zásadne sa znižuje životnosť čapov, ložísk. Ideálny stav pri nadobudnutí jazdeného bágra je ak je po prvom majiteľovi, s kompletnou servisnou históriou a bonus, ak na ňom pracovali zodpovední a starostliví strojníci.

  • Bola dodržiavaná bežná údržba bágra?
  • Boli dodŕžané všetky servisné intervaly?
  • Kým bol vykonávaný servis?

Všetko čo sa týka dennej údržby bágra a dodržiavaním výrobcom stanovených intervalov, poprípade ich preventívnym skracovaním je smerodajným ukazovateľom pri predikcií spoľahlivosti a životnosti jazdeného bágra. Mnohokrát sa stretávame s tým, že bager je premazávaný len zriedkavo, resp. je prevádzkovaný s nedostatočným množstvom prevádzkových kvapalín alebo nedošlo k výmene potrebných položiek podľa odporúčania výrobcu. Tieto skutočnosti nám môžu zásadne skrátiť životnosť, prípadne privolať finančne nákladnú opravu a dlhé prestoje. Samozrejmosťou je, že všetky servisné zásahy majú byť vykonané vyškoleným personálom, ktorý presne dodržiava postupy výrobcu a disponuje patričným servisným vybavením a originálnymi náhradnými dielmi . Pre zákazníkov, ktorí nemajú stály dohľad nad dennou údržbou stroja odporúčame centrálne mazacie systémy, ktoré dodávame na rôzne kategórie bágrov.

  • Koľko má báger motohodín a posúdenie ich reálnosti?

Počet odpracovaných motohodín je vo svete bágrov dôležitým údajom, ktorý má priamy vplyv na technickú hodnotu a tým pádom aj na predajnú cenu. Vzhľadom na aktuálny technický stav je pri bágri bez servisnej histórie nutné posúdiť ich reálnosť a dôkladne si báger pred kúpou prehliadnuť i vyskúšať skúseným technikom alebo strojníkom. Stretli sme sa s prípadmi keď boli aj digitálne počítadlá motohodín manipulované a nezobrazovali skutkový stav stroja.

Aké sú poškodenia bágra a aké boli v minulosti?

Aké sú prevádzkové vôle čapov, kladiek , otoče a pod.,?

Pri fyzickej obhliadke bágra a preverovaní jeho histórie je potrebné zamerať sa na výraznejšie poškodenia, poprípade či boli napríklad menené ochranné kryty alebo celá kabína. Ak napr. došlo k prevráteniu bágra a výmene kabíny, tak ako dlho bol báger v prevrátenom stave a či došlo k jeho promptnému odstaveniu. V takýchto stavoch môže dôjsť k poškodeniu motora alebo hydraulického systému.  Vôle čapov nám pomôžu určiť či bol báger riadne mazaný a ako bol používaný, prípadne aby sme si vedeli ponechať rezervu na prípadne prečapovanie. Obozretní musíte byť pri bágroch výrobcov, ktorí nemajú zapuzdrené čapy. Bágre Kubota majú každý pohyblivý čap opatrený kĺznym púzdrom, pričom nedochádza k priamemu oterovému kontaktu čapu a materiálu kozlíka, výložníka, ramena a pod.. Repasovanie otvorov kozlíka, výložníka a ramena Vás môže výjsť na tisícky eur.

Aký je chod motora, pojazdu a hydrauliky?

Počas prebiehajúcej obhliadky sa dôkladne zameriame na kontrolu motora, chodu a výkonnosti pojazdov a hydrauliky. Okrem vizuálnej kontroly netesností je ideálne keď báger vyskúšame priamo pri práci, kde dbáme najmä na pozorovanie chodu hydrauliky, silu hydrauliky a pojazdov. Ideálne je keď báger zaťažíme v ťažkých podmienkach, pojazdom do sklonu alebo simultánne pohyby aj s pojazdom, zdvíhaním bremena a sledovaním poklesu ramena.

Aká je prípadná záruka na jazdený bager?

V prípade ak jazdenému bágru už uplynula záručná doba, je veľkou zriedkavosťou ak od predávajúceho získame dodatočnú, aspoň krátkodobu záruku zakotvenou v kúpnej zmluve, no v konečnom dôsledku môže byť prínos sporný a jeho vymáhateľnosť nie je častokrát jednoduchá. V prípade ak sa ihneď po kúpe objaví vážny technický problém, je vhodné mať v kúpnej zakotvené aj takéto situácie, no opäť je situácia oveľa komplikovanejšia ako pri zakúpení nového bágra s plnohodnotnou zárukou.

Pri kúpe jazdeného bágra je nevyhnutné dôkladne báger preveriť a zvážiť všetky riziká kúpy takéhoto stroja. Jedinú 100% istotu pri kúpe jazdeného bágra je zaobstarať si báger nový.

Odoberajte náš newsletter

Majte prehľad o našich novinkách a akciách

Chcem sa prihlásiť

Katalóg NORWIT

Stavebné stroje značiek Bomag, Kubota, Dr Schulze, Lissmac, CompAir, Barikell, Puzmeister a ich technické údaje.

Poslať poštou

Katalóg KUBOTA

Minirýpadlá Kubota a nakladače Kubota. Informácie a technické údaje.

Poslať poštou

Katalóg RAVO

Kompaktné zametacie vozidlo s vysávaním RAVO 5i Series. Informácie a technické údaje.

Poslať poštou

Katalóg ťažká mechanizácia

Ťažká mechanizácia značky Bomag - valce, finišery, frézy, kompaktory.

Poslať poštou
0
    0
    Košík
    Váš košík je prázdnyVrátiť sa do obchodu