Vážení zákazníci,
v nasledujúcich dieloch BOMAG AKADÉMIE Vám sprostredkujeme rady, typy a odporúčania ako sa čo najlepšie starať o svoj strojový park.
Biozložky v palive a mimosezónne uskladnenie strojov
Štandardná trieda benzínu v Európe sa zmenila z E5 na E10. Prémiové palivo E5 obsahuje 5 % obnoviteľného etanolu a štandardné palivo E10 obsahuje až 10 % obnoviteľného etanolu.
Čo je etanol?
Etanol je palivo na báze alkoholu vyrábané fermentáciou rastlín ako napr. obilie, zemiaky, kukurica a iné. Etanol ako prídavok v palive znižuje emisie oxidu uhličitého (CO2) a NOx pri spaľovaní hotového paliva.
Ako vplýva etanol na spaľovacie motory?
Problémom etanolu ako paliva je jeho hygroskopickosť, čo znamená, že priťahuje a mieša sa s vlhkosťou vo vzduchu. Táto vlastnosť spôsobuje koróziu kovových súčastí palivového systému, karburátora, degradáciu plastových a gumových komponentov. Ak sa absorbuje dostatočné množstvo vody, etanol a voda sa usadia zo zmesi benzínu na dne palivovej nádrže stroja. Vrstva benzínu, ktorá zostane oddelená na povrchu, má nižšiu oktánovú hodnotu ako pôvodná etanolová zmes benzínu, čo môže mať za následok nestabilnú prevádzku motora, stratu výkonu a závažné poruchy motora.
Keďže palivo sa často čerpá zo spodnej časti palivovej nádrže, motor nasáva zmes etanolu a vody bez benzínu, a teda bez mazania. Táto zmes etanolu a vody nemôže ľahko prechádzať palivovým systémom, čo môže mať za následok ťažké štartovanie, nebezpečné vysoké voľnobežné otáčky, zadrhávanie a v konečnom dôsledku môže viesť k poškodeniu motora alebo zlyhaniu palivového systému.
Odporúčania
Používanie stabilizátoru paliva dodatočne pomôže zastaviť znehodnocovanie paliva. Najmä ak sa benzín skladuje dlhšie ako 30 dní. Stabilizátor paliva neobnovuje zastarané palivo, ale pomáha predchádzať degradácie a prípadnej tvorbe gumovitých usadenín na kovových a citlivých prvkoch motora.
Pri uskladnení stroja mimo sezóny (dlhšie ako 30 dní) sa odporúča:
- Vyprázdnenie benzínovej nádrže
- Naliatie 3-4dcl vysokokvalitného benzínu spoločne so stabilizátorom paliva do palivovej nádrže
- Naštartovanie motora v exteriéri a nechať v prevádzke po dobu 10 až 12minút aby sa stabilizátor dostal do celého palivového systému
- Vypnutie motora po dobu 30 minút aby stabilizátor rozpustil lepkavé zvyšky etanolu
- Opätovné naštartovanie motora a nechať v prevádzke do momentu pokiaľ sa neminie palivo
- Vypustenie zvyšného paliva z nádrže a karburátora
- Motor je následne pripravený na mimosezónne uskladnenie
Prineste Vašu stavebnú techniku pred začiatkom novej sezóny do autorizovaného servisu, aby ste sa mohli naplno venovať Vašim projektom bez obáv od prvého dňa.